JAK SI VYBRAT TELESKOPICKOU SEDLOVKU

První typická otázka zní,

 

potřebuji na mé ježdění teleskopickou sedlovku ? A nač vlastně?

Teleskopická sedlovka umožní zasunout sedlo níže a jezdec tak může začít lépe pracovat se svým těžištěm, jezdí bezpečněji nejen ve sjezdech. Divili by jste se, jak velký rozdíl je, když zasunete sedlo již jen o 2 centimety. Vyzkoušejte si to na své pevné sedlovce.

Nejde jen o to, jak se mylně domnívá spousta začátečníků, že se můžete více a jednodušeji posunout za sedlo v průdkých sjezdech. Snížené sedlo zvětšuje celkový rozsah pohyblivosti jezdce v předozadním a také stranovém směru, a to umožňuje používat správnou techniku projíždění zatáček. Sedlo Vám tak nezachytává o vnitřní strany stehen a umožňuje naklopit kolo pod Váma v  zatáčce a pracovat tak s koleny nad rámem. Tento styl je velmi důležitý při ovládání moderních geometrií kola tzv. "long, low, slack" neboli s dlouhým Reach, nízkým rámem, a položenou vidlicí, což je dnes vlastně případ každého moderního trailbiku. Svůj význam si sedlovka najde dokonce i ve výjezdech, kde lehké podklesnutí-snížení sedla o několik milimetrů, Vám umožní roztáhnout kolena a pracovat s nimi, obrovsky to zvýší jistotu v technickém výjezdu např. na kořenech.

Potřebujete znovu nasednout na kolo a rozjet se v technicky obtížném nebo prudkém  výjezdu? Jste už ve věku, kdy Vám dělá problém přeložit nohu přes rám a nastoupit na kolo?  Důvodů si najdete tisíce a na všechny platí recept teleskopické sedlovky. Ta je v současnosti označována jako nejdůležitější vynález MTB za posledních 10 let nebo od dob "objevu" odpružené vidlice.

Kdo ji zkusil již nechce jezdit bez ní. Dneska ji běžně uvidíte na závodních tratí světového poháru v XC, osazuje se na gravel biky, a my si dokonce myslíme, že v budoucnu vlastně nebude důvod nevyužívat jejich výhod na jakémkoliv jiném kole v jakékoliv disciplíně, od MTB, E-BIKES, GRAVEL po CITY, TREKING kola.

 

Vyberte si průměr teleskopické sedlovky dle Vašeho kola.

Ten pro Vaše kolo najdete v datasheetu kola, někdy u jeho geometrie, nebo jednoduše změřte průměr své původní sedlovky, případně průměr otvoru sedlové trubky. Nejběžnější průměry jsou 27.2mm (BikeYoke ani Whyte nevyrábí), 30.9mm, 31.6mm a 34.9mm.

 

Nezapomeňte zkontrolovat vedení ovládání

Všechny naše nabízené sedlovky jsou připraveny pro vedení ovládacího bovdenu uvnitř rámu, zkontrolujte si, že Váš rám má připravené vstupní otvory-porty pro protažení ovládacího bovdenu směrem do sedlové trubky. 

 

Jaký zdvih teleskopické sedlovky mám zvolit? 

Zdvih je hodnota (udávaná v milimetrech) o kolik půjde Vaše sedlo maximálně zasunout-snížit. Zasunutí-polohu sedla si volíte libovolnou, podle toho kolik sedlovku zatlačíte svým pozadím a když uvolníte ovládací páčku. Nezapomeňte, že celková délka sedlovky je více než dvojnásobně větší než její zdvih a váš rám musí umožnit její zasunutí do sedlové trubky rámu v "nejhorším případě" až po matici sedlovky. To nemusí být pro spousty hlavně starších rámů celoodpružených kol samozřejmé. Sedlová trubka rámu bývá různě zahnutá a nebo ji protínají pivoty zadní stavby. Změřte si, jak hluboko Váš rám umožní zasunout sedlovku. Při hledání vhodného zdvihu musíte počítat s profilovou výškou sedla, výškou samotného zámku sedlovky, a také širokou maticí, která je součástí každé sedlovky v místě zásuvu vnitřní trubky. Všechny tyto údaje si porovnejte s rozměry teleskopické sedlovky udávanými na výkrese technické specifikace.  

Ohledně zdvihu, naše rada zní, na běžné jezdění, traily nebo enduro zvolte maximální zdvih jaký Vám umožňuje velikost Vašeho rámu a pozice sedla jakou běžně jezdíte. Maximálně zdvih sedlovky vypočítáte jako rozdíl Vaší jízdní pozice sedla nejvyššího místa sedlové trubky rámu + výška matice sedlovky   

Pokud je pro Vás důležitá váha sedlovky, míříte do oblasti závodního XC, kde mnohokrát za okruh snížíte tlakem Vaší váhy a také stehen své sedlo, vykonáte to mnohem ryhleji a s menší námahou u relativně kratšího zdihu 80mm, než je tomu u zdvihu 125mm. Proto pro XC disciplíny je právě zdvih 80mm nejlepší volbou. 

Hledáte sedlovku s individuálním zdvihem např. 115mm?

U vybraných typů sedlovek jako je BIKEYOKE DIVINE a WHYTE DROP.IT RAD si můžete maximální použitelný zdvih nastavit dle Vašeho rámu a pozice vysunutí sedla. Pořídíte si např. sedlovku se zdvihem 125mm, ale tento zdvih si pomocí nastavovacích podložek redukujete na pro Vás potřebných 115mm. Proč? "Nejbližší" hodnoty vyráběného zdvihu jsou 80mm, to je pro vás málo a potom 125mm což již je moc. 

Druhým důvodem mohou být děti. Taková sedlovka, co roste s Vašim prckem a z počátku ji jezdí se zdvihem např. 100mm a postupně, jak roste, zdvih zvyšujete na 125mm, se přece hodí a ušetří peníze.    

 

Kterou ovládací páčku zvolit ?

Pokud je to možné, ovládací páčka sedlovky se umisťuje na levou stranu řidítek. Jen když je tato strana řidítek obsazena dalšími ovladači tlumiče nebo vidlice, musíte ji přemístit na jejich pravou stranu a tam hledat její místo. Pravděpodobně jediná páčka, kterou bude možné použít je typ 2-BY od BIKEYOKE. Kola s dvěma/trěma převodníky a řadící páčkou pro přesmykač musí být také osazena páčkou 2-BY.  

Moderní kola používají řazení s jednopřevodníky tzn. bez přesmykače a jeho páčky vlevo pod řidítkem, a tak místo tohoto řazení vzniklo místo pro tvarově podobnou páčku se skvělou ergonomií, ovládanou palcem pod řidítkem podobně jako znáte z řazení. BIKEYOKE označuje tyto páčky TRIGGY, sedlovky WHYTE nabízí jen toto řešení.

BIKEYOKE nabízí páčky TRIGGY v několika verzích, jejich volba je individuální, doporučené verze k jednotlivým sedlovkám najdete v popisu páček.

Nezapomeňte na objímku páčky pro upevnění na řidítka v případě, že se specifikuje zvlášť (TRIGGY), u páček 2-BY a WHYTE je již integrovaná, součásti páčky.   

U mnoha výrobců brzdových pák je možné páčku integrovat na brzdovou páku pomocí malého adaptéru, mít tak krásně "čistý" kokpit bez několika objímek.

Shimano tyto adaptéry nenabízí, proto je naleznete v našem eshopu od fy BIKEYOKE.